dinsdag, december 16, 2008

Oude liefde, BMW R90s Daytona



Ik heb een poos geleden een BMW R90 s gekocht. Ik vond de motor op het Internet en in een vlaag van 40+ nostalgie en hebzucht heb ik het ding gekocht. In 1976 was dit model een sensatie, een zware motor die wel 200 kilometer per uur kon. Ook de frivole kleur maakt deze motor tot een verzamelobject.
Tegenwoordig kan elke debiel met het petje achterstevoren een auto kopen die ruim 200 kan, maar dat was toen nog niet. Ik heb een soortgelijke motor gehad toen ik studeerde, ik reed er mee van Amsterdam naar Kampen en terug. (In de zomer en de winter, dus ook als het vroor en de condens op mijn vizier bevroor of de regen door mijn (goedkope en lekke) pak sijpelde, dan droomde ik van een auto met ruitenwissers, verwarming en een radio.)
Ik weet uit bittere ervaring en urenlang sleutelen hoeveel er aan stuk kan gaan. Maar niettemin is deze motor voor mij een beleggingsobject waarmee ik op zonnige dagen een rondje kan rijden, dat is trouwens best wennen na 15 jaar onthouding. Het verkeer is sneller en drukker geworden of ik ben trager geworden.
Voorlopig staat het ding in de opslag olie te lekken, een (dure) revisie gloort. Het dilemma is duidelijk; opknappen en verkopen voor meer geld of niet opknappen en gewoon verkopen.

Het prijsverschil tussen een ultiem gerestaureerde motor en een 'gewone' kan oplopen tot 10.000 euro. Maar anderzijds is het niet zeker dat iemand zoveel voor een motor betaalt. Het geld op de bank zetten of beleggen zet ook geen zoden aan de dijk. Voorlopig maar even laten staan denk ik..

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ai, wat een wankelmoedigheid! Net nu het voorjaar voor de deur staat. Je hebt nu de kans om een jongensdroom waar te maken. Doen dus! En wees blij dat je emoties in een R90S zitten, en niet in een Japanse multicilindr. BMW revisies kosten geld, maar zijn niet duur. Op de revisie van een klassiek Japans blok, daar loop je pas op leeg!. En een mooi lopende R90S is zelfs bij dit weer een lokale opklaring. Reviseren voor de verkoop loont niet. Neem eens contact op met Theo Terwel en stort je hart eens bij hem uit. Theo restaureert R90Ssen uit religieuze overwegingen, maar hij deugt bovenmatig. Is ook de organisator van de BMW R90S treffens in Vorden.Succes!

Dolf Peeters www.motorblaadje.nl

Anoniem zei

Oude liefde roest niet,


ik zou de R90s niet verkopen,de motor heeft zoveel karakter,en je ktijgt vaak leuke reacties van andere motorliefhebbers.
Het was een legende in de jaren 70.
Ik heb mijn R90s in 1982 gekocht en heg deze nog altijd.
Zelf kun je erg veel doen aan deze motor en dat scheeld een bak met geld maar belangrijker is het gevoel en voldoening om het zelf te doen.
Het is en blijft een jongens droom.
Met veel stijl en klasse.

gr R90s fan Ronald

Groeimarkt Ondernemen in de zorg, een groeimarkt. Praktische informatie voor ondernemers in de zorg, voor freelance verpleegkundigen, thuisz...